tirsdag 22. desember 2015

Tobago Keys - nøkkel til paradis


Vinden to oss videre sørover til Tobago Keys, et lite øyrike bestående av fem små, ubebodde øyer. Disse er verdenskjent for sine korallrev og snorklemuligheter. Her er havet sjattert i flere ulike blåfarger, hovedsakelig dyp blå og skarp turkis. Sanden er blendende hvit og øygruppen frodig og grønn. Uheldigvis var det altfor mye vind til at vi kunne utforske området på en trygg måte slik vi hadde tenkt. Selv de lokale sa det var eksepsjonelt mye vind og dermed uforsvarlig å snorkle blant revene.

Da vi ankom om ettermiddagen, kjøpte vi en levende hummer fra lokale fiskere som kom til båten vår. Sammen med den svære tunfisken vi hadde fanget mens vi seilet, kokkelerte vi fram et vidunderlig festmåltid! Samme dag som vintersolverv. Nå snur sola og går mot lysere tider!


  




Dagen etter dro jeg og Patricia på oppdagelsestur til den nærmeste øya. Vi svømte inn til land, en svømmetur på ca. ti minutter. En liten tropisk sydhavsøy med krokete trær og kaktuser. Det var en deilig følelse å plassere føttene i den hvite sanden og la de synke inn i den. La de fuktige føttene omsluttes av varm, behagelig sand. Vinden blåste kraftig og pisket huden. Naturlig peeling. Jeg stoppet opp et øyeblikk, åpnet armene bredt ut til siden og tok et dypt åndedrag. Sugde til meg havets pust.


I vannet fløt jeg avgårde for meg selv og nøt å være vektløs i havoverflaten. Jeg snorklet meg over store, feite sjøstjerner, så ulike fisker og sneik meg gjennom store fiskestimer. Plutselig, til min store ekstatiske glede, oppdaget jeg en diger, flott skilpadde! Jeg danset sammen med den en god stund. Nøt å se hvordan den grasiøst beveger seg gjennom vannet. Sine rolige svømmetak. Opp for å trekke luft. Ned til bunnen for å smake på litt spiselig tang. Opp igjen fra det tåkete dypet. Og så se hvordan den blir lyst opp av solen i havoverflaten og hvordan solstrålene danser livlig på dens skall. Gylne, spretne linjer med det asurblå havet som bakgrunn. Jeg kom så nærme at jeg fikk lov til å røre min nye venn. En helt magisk og unik opplevelse!

Etter å ha danset sammen i havets ro i en liten uendelighet, så jeg skilpaddens venn. Jeg fulgte de to til de forsvant ut i det store blå dypet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar